nomadischefamilie.reismee.nl

Dromen van een vakantiehuisje in Zweden.

Vannacht werd Louisa gedesoriënteerd wakker: ‘Waar zijn we?’ vroeg ze aan Nanne. In zijn slaap antwoordde hij: ‘Ergens boven Nusnäs.' Louisa bleef maar door het raam turen, op zoek naar herkenning en bijna in de overtuiging dat iemand zonder hun weten de camper ergens anders had neergezet. Na een minuut of wat had ze alles weer helder en sliep lekker door. Na een ontbijtje van Zweedse Rågkaka (een soort platbroodje) met kruidenkaas en een kop thee maakten we de camper weer klaar voor vertrek.

Vertrek naar de Wildernisroute.

Om 10.50 reden we haar weer de E45 op richting Strömsund, de startplaats van de Wildernisroute. Ondanks dat we op een snelweg rijden genieten we elke kilometer van de natuur om ons heen. Nanne oppert om eens te kijken of we hier een klein vakantiehuisje kunnen kopen, hij is zeer gecharmeerd van de rust, de ruimte en de mentaliteit in Zweden. Zo’n schattig rood huisje op meters eigen bos aan een meer, Nanne ziet het zitten. Al dromend nemen we de afslag naar Østersund om bij de Lidl de camper weer te voorzien van proviand, op de Wildernisroute van 500 kilometer moet je maar afwachten wat je tegenkomt en ons motto is: Beter mee verlegen dan om verlegen. Na 93 kilometertjes zetten we de camper om 14.30 op camping Strömsund.

Een bijzonder schouwspel van Oldtimers in Strömsund.

Na het eten lopen we naar een meer, dat verveelt nooit, en lopen over een grote brug door naar het stadje zelf. We worden hier overvallen door een sprong terug in de tijd: de een na de andere oldtimer komt langs rijden. Mustangs, Cadillacs en Pontiacs uit de jaren ‘50 komen ons voorbij. In de meeste zit een dozijn opgetutte jongeren met de muziek keihard aan. Ook oudere mannen moeten hun auto showen en komen vol gas, bombarie en slippende banden voorbij. De rubberlucht verpest de schone Zweedse lucht en de witte damp maakt het zicht troebel.

Terug in de camper zijn we nog steeds verbaasd. Het hele gebeuren deed Nanne denken aan de serie Happy Days en De Fonz die met zijn vette zwarte kuif met de muziek mee zit te swingen. Na wat speurwerk komen we erachter dat het waarschijnlijk een oldtimer festival moet zijn geweest. Maar al met al een bijzonder schouwspel.

Afsluiting van de negende dag en vooruitkijken naar de Wildernisroute.

Zo komt een eind aan alweer de negende dag. En kruipen we vroeg ons bedje in. Morgen wacht het avontuur van de Wildernisroute op ons, waar we hopelijk ook wild kunnen kamperen.

Dat 10:

Na een bijzondere nacht op de camping in Strömsund, vol Noren die daar kennelijk zichzelf tegoed doen aan de alcohol die in hun thuisland niet te betalen is rijden we om 10.30 de camping af. Last hadden we niet van de Noorse zuipschuiten, de nacht was, nadat de jongeren met hun auto’s en luide muziek uitje vertrokken waren, doodstil.

Een bijzondere dag op de Wildernisroute in Zweden.

De start van de dag op de camping in Strömsund

Op weg naar de Wildernisroute (Vildmarkvägen).

Rond 10.50 reden de Wildernisroute (Vildmarkvägen) op. Het ene na het andere mooie plaatje verschijnt aan onze ogen. En omdat het zondag is, zijn er weinig auto’s of campers te zien. We speuren de route af naar mooie plekjes om te kunnen stoppen en missen de Hällingäfallet (een 80 meter hoge waterval) we konden haar helaas niet vinden.

Het zoeken naar mooie plekjes onderweg.

Wat we wel vonden was een schitterend wildkampeer plekje en we zetten de camper om 13.15 neer. We genoten van een privé strandje aan een meer bij Frostviken en zochten hout voor een kampvuur en wat ondergoed wasten in het meer. De middag vloog om.

Het vinden van een schitterend wildkampeer plekje.

Mats en Louisa wasten zich in het meer met de Zweedse zeep: geschikt voor de schone meren, Sjö@Hav Utomus Tvål ( gekocht in Nederland) Met het gemak van de camper bij de hand, kookten we verse aardappeltjes en gebruikten die in een wokgerecht met Zweedse worstjes en groenten. Na het eten stak Nanne een klein kampvuurtje aan, wat een weelde. Daarna ging ook hij naar ons privé badlokaal, het water was 12 graden. Genieten van een privé strandje aan een meer bij Frostviken. Daarna een kop thee en samen spelletjes spelen. Waar brengt de dag ons morgen?

*Ben je geïnteresseerd in ons YouTube kanaal? Wij laten je bij deze weten dat na onze reis de filmpjes online komen. We hebben niet genoeg bereik en bundels om de toch wel zware bewerking te kunnen gebruiken.

Nomadische Groet,

Met onze harten vol avontuur en onze geesten verrijkt door al het moois dat we hebben meegemaakt, sturen we onze nomadische groeten naar iedereen die met ons meereist op deze geweldige reis.

Nanne, Louisa en Mats

Jochum en greetje

Wat bele en jullie mooie avonturen het is geweldig

Titia

Ik heb het gevonden, ik kan een berichtje achterlaten. Wat maken jullie een prachtige reis. Leuke verhalen. Groetjes Titia