nomadischefamilie.reismee.nl

Op ontdekkingstocht langs Zweedse landschappen

Dag 19:

Om 10.00 draait de camper de E4 weer op. Alsof we haast hebben stuurt Nanne zelfverzekerd het witte huis over de weg. Louisa moppert dat ze die snelweg nu wel zat is, maar Nanne zit er lekker in. Na een stop met een prachtig uitzicht wordt toch de camper bij afslag 199, de afrit in gestuurd. We vinden om 13.15 een camperplaats bij Valbo aan de golfbaan Mackmyra. Er is een toilet en een douche voor 250 SEK. We genieten van de zon en maken een wandeling naar het gemaal of sluis. Het water buldert weer naar beneden en de rivier zoekt zijn weg tot over de oevers, gelukkig staan wij hoog.

Dromen over Zweedse vakantiehuisjes en golfers in de regen.

We hebben uitzicht op een erg leuk rood Zweeds huisje, en dromen weer verder over het vakantiehuisje in Zweden. Het is warm totdat de grijze wolken verschijnen en deze haar tranen de vrije loop laat. Gelukkig zitten wij weer droog en we verbazen ons over de golfers die gewoon door golfen en ongetwijfeld tot aan hun ondergoed nat moeten zijn. Ze gaan door tot laat in de avond en als wij wakker worden zijn ze er alweer, vast niet nog steeds.

Dag 20: Muggenplaag en verandering van koers.

Na een rumoerige nacht (geluid van de snelweg) rijden we om 10.20 weg van de camperplaats bij de golfbaan. We hebben iets met golfbanen lijkt wel, of zijn het de Zweden die zoveel van golfen houden? We zakken weer 74 kilometer naar het zuiden en slaan ons kamp op bij een camping aan een meer dat ook weer last heeft van hoog water; de bomen staan met hun wortels in het meer.

De muggen en de beslissing voor verandering.

Zweden; het land van de muggen, iedereen waarschuwde ons. In de drie weken dat we nu weg zijn hebben we amper een mug gezien. Tot vandaag! Het lijkt wel of de gehele Zweedse muggenbevolking hier is neergestreken. Na een kleine wandeling zit Nanne onder de bloedplekken van het doodslaan op zijn armen en benen. Louisa was zo slim zich voor de wandeling in te spuiten en Mats bleef bij haar in de buurt, zodat ook hij niet zoveel last had van de bloeddorstige prikkertjes.

Vandaag namen we het besluit om hier niet langer te blijven, wat in eerste instantie wel de bedoeling was. Wat meespeelt is dat Mats het land met de vele meren en niet te vergeten bomen wel heeft gezien.

Op weg naar nieuwe avonturen.

Het plan om bij Mats zijn juf langs te gaan (die een huis heeft in dit prachtige land) strepen we door. Morgen zetten we TomTom richting Malmö om uiteindelijk toch nog aan de westkust in Denemarken te kijken. Hopelijk vermaakt Mats zich dan wat beter, omdat daar het landschap vast wel verandert.

Gelukkig een zonnig einde.

Gelukkig laat de regen zich niet zien vandaag. We genieten nog even in het zonnetje en verdwijnen dan naar binnen om soep en stokbrood te eten. In afwachting wat morgen op ons pad komt, kruipen we straks ons bedje in. Elke dag op een andere plaats, wel hetzelfde bed. “Home is where you park it” is niet voor niets een veelgebruikte uitdrukking onder camperaars.

Nomadische groet,

Met onze harten vol avontuur en onze geesten verrijkt door al het moois dat we hebben meegemaakt, sturen we onze nomadische groeten naar iedereen die met ons meereist op deze geweldige reis.

Nanne, Louisa en Mats

Ingrid Westra

Prachtig , behalve de muggen dan

Jochum en greetje

War een mooie reis jullie beleven veel