nomadischefamilie.reismee.nl

De cirkel is rond

Dag 21: Begin van de dag.

Vol bulten en zelfs één onder haar oog wordt Louisa om 6.00 al wakker. Vertrouwde tijd, net als thuis, maar de jeuk is vreselijk. Terwijl Nanne rustig sliep hebben die muggen tegoed gedaan aan haar billen. Snel After Bite smeren, anders zit ze straks de hele dag ongegeneerd te krabben.

Richting Jönkoping.

Om 9.35 melden we ons af en rijden we na een boodschap bij de Lidl richting Jönkoping. De snelweg is weer saai, maar we schieten wel op.

Brahehus ruïne en rustgevend Zweden.

Om 15.00 is het wel goed geweest vindt Louisa en ze navigeert Nanne naar een parkeerplaats met uitzicht op het Vättern meer en op de Brahehus ruïne. Mats is blij: eindelijk iets te zien. Het is een voormalig kasteel uit 1600, van een Prins. Niets met de Romeinse geschiedenis te maken helaas, volgens Mats, maar leuk!

We blijven ons verbazen over de rust van de Zweden. Op hun gemak komen ze picknicken, winden zich niet op en blijven gezellig. Het is ook nog steeds wennen dat je gewoon op een willekeurig parkeerplaats (dit keer achter een tankstation en aan de snelweg) mag overnachten. We genieten van het komen en gaan van de diversiteit aan gasten in het parkje rondom het terrein, terwijl we uitkijken op de zonsondergang boven het meer, we zien de zon niet in de zee zakken, wel achter de wolken.

Dag 22: Nieuwe dag, nieuwe reis.

Om 9.30 rijden we weg van een ondertussen redelijk volgeraakt parkeerterrein. Een Duitse griet in een volkswagen busje kijkt Nanne blij aan. Hij vermoed omdat ze blij is wakker te zijn geworden. Parkeren en slapen langs de snelweg; doe dat maar eens in het zuiden van Europa. Dat mag niet en is gevaarlijk ook nog. Maar hier in Zweden kan dat, het is eerst wat onwennig, maar dat went snel.

Terug naar het begin.

We rijden door tot vlak voor Malmö. Louisa zoekt op de app campercontact een camping. Zodra we in de buurt komen krijgen we door dat het dezelfde camping is waar we onze reis door Zweden begonnen. De cirkel is rond.

Reflectie op Zweden.

Het was een mooie ervaring, het heeft ons geleerd en uitgetest. Zweden heeft ons hart gestolen. De mooie natuur, de kalme en niet opgefokte mentaliteit, de rust en de ruimte, daar houden we van. We leerden ook dat niet iedereen in Zweden een ecohippie is, en zeker ook niet vegetarisch. We leerden dat ze best een hapje lusten, snoep en zoete broodjes zijn overal te koop.

Op weg naar Denemarken.

Morgen verdwijnen we via de grote brug de zee in, op naar Denemarken. Waar we ook nog een nachtje of twee willen kamperen.

Nomadische groet,

Met onze harten vol avontuur en onze geesten verrijkt door al het moois dat we hebben meegemaakt, sturen we onze nomadische groeten naar iedereen die met ons meereist op deze geweldige reis.

Nanne, Louisa en Mats