nomadischefamilie.reismee.nl

Op bezoek bij de kerstman

Dag 15:

Na een nachtje in Kalix koersten we weer naar het Noorden. Om 9.45 tuft de camper de snelweg op, saai, maar voor nu even makkelijk. We moeten tenslotte over twee weken weer thuis zijn, maar een bezoek aan Santa Claus village stond toch echt op ons lijstje. We maken hiervoor een rare bocht op de kaart, maar dit kwam omdat we gister ook de Storforsen waterval wilden zien.

Een magische ontmoeting in het rijk van de Kerstman.

We reisden vooruit in de tijd, want in Finland is het een uur later. Om 12.30 onze tijd kwamen we aan bij Santa Claus Village, parkeerden de camper tussen vele anderen en bedachten misschien wel een nachtje te blijven. Bij de kerstman op visite betekent: een zak met geld mee. Het is hier één grote souvenier winkel en de prijzen liegen er niet om. Omdat het hier euro’s zijn hoeven we niets om te rekenen en natuurlijk kopen ook wij, net als alle bezoekers wat souveniertjes. In het postkantoor van de kerstman kan je kaarten versturen, de kerstelfjes zijn er maar druk mee. Met rode wangen zorgen zij dat het postkantoor met winkel blijft draaien, terwijl de toeristen zichzelf laten verleiden tot aankopen waar ze niets mee kunnen. Ook wij gaan toch overstag om een echte kerstdwerg te kopen, leuk voor in de vensterbank tijdens de kerstdagen. Overal om je heen staan al ingepakte cadeautjes klaar en voor maar liefst €35 gingen wij op de foto met de kerstman in hoogsteigen persoon.

Rendieren en Husky's in de buurt.

Na een bordje Lapse kebab en voor Mats een Lapland burger, wandelen we nog wat rond in de buurt. Weer worden we verrast door rendieren en deze keer kunnen we ze goed bekijken omdat we niet in de auto zitten. Eerder vanmiddag hebben we de camper verplaatst naar een rustiger terrein, tegenover de huskyfarm van Santa, hoe rustig dat wordt vannacht? Ook afhankelijk van onze Duitse buren, heel bijzonder hoe strak deze mensen zich naast ons parkeerden terwijl het terrein zo goed als leeg is. We wilden de camper al bijna wegzetten, omdat ze werkelijk zo dichtbij staan dat wij ze kunnen verstaan vanuit de camper.

Dag 16: Opnieuw onderweg en vermaak op de camping.

Onze Duitse buren vertrekken al om 7.00, we hebben ze niet meer gehoord. Wel de husky’s die regelmatig een paar tonen van hun geoefende koor zingen. We slapen dan ook kort en onrustig, waardoor we wel om 8.45 al wegrijden, weer richting Zweden. We zijn de snelweg wel zat en stranden op de camping in Tore, gelegen aan het Noordelijkste puntje van de Botnische golf. Omdat we vroeg zijn, kunnen we de bedden verschonen en de camper opruimen. Nanne sopt zelfs de voorkant van de camper met autoshampoo. Om het onszelf gemakkelijk te maken douchen we voor het eten en eten een kant en klare maaltijd salade. Nanne vermaakt zich vanuit de luie stoel met het kijken naar andere camping gasten. De een rommelt met zijn schotel om televisie te kunnen ontvangen en weer een ander bouwt een tent aan zijn auto om onder te koken. Die televisie? Die heb je niet nodig op de camping, we hebben continue livestream over het leven op de camping.

Nomadische Groet,

Met onze harten vol avontuur en onze geesten verrijkt door al het moois dat we hebben meegemaakt, sturen we onze nomadische groeten naar iedereen die met ons meereist op deze geweldige reis.

Nanne, Louisa en Mats

Jochum en greetje

Wat een leuk verhaal van de ? en wat beleven jullie veel

Sylvia

Wat een avontuur. Knap dat jullie het kunnen en durven. Lees jullie verhalen, prachtig ?

Mariella

Ah te leuk op de kiek met de kerstman ?

Titia

Ik geniet van jullie verhalen. Wat een belevenis allemaal. Ben wel een klein beetje jaloers. Lieve groet Titia

Ingrid Westra

Prachtig, bij de kerstman ?